۴ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲

معاون استاندار مازندران:

حادثه متروپل درس عبرتی برای صنعت ساختمان سازی است

 حادثه متروپل درس عبرتی برای صنعت ساختمان سازی است

بابلسر- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران حادثه آوار و ریزش ساختمان تجاری و اداری متروپل را درس عبرتی برای صنعت ساختمان و مسکن در کشور از جمله مازندران بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا علیخانی شامگاه چهارشنبه در اجلاس ملی معماری و صنعت ساختمان در شمار با بیان اینکه صنعت ساختمان یکی از پیچیده‌ترین و شبکه ای ترین صنعت مولد در جهان محسوب می‌شود و اثرات گسترده‌ای را در سایر حوزه‌های از جمله صنعتی، اجتماعی و اقتصادی به جا می‌گذارد از آن به عنوان صنعت چندبعدی یاد کرد.

وی با اظهار اینکه صنعت ساختمان بیش از ۱۲۰ رشته تخصصی و عملیاتی را دربر می‌گیرد، ادامه داد: صنعت ساختمان دارای شاخه‌های لجستیکی، زنجیره تأمین و غیره است و این زنجیره قبل و از احداث خدمات رسانی می‌کند.

وی گفت: همچنین در حوزه اقتصاد کلان رابطه تنگاتنگی بین شاخص‌های اقتصادی و متغیرهای حوزه مسکن وجود دارد وهرگونه توسعه و رکود در صنعت مسکن می‌تواند بر حوزه‌های دیگر تأثیر مثبت یا منفی گذارد از این رو سرمایه گذاری در بخش مسکن از شاخص‌های مهم رشد اقتصادی و توسعه محسوب می‌شود.

علیخانی اظهار داشت: هرگونه توسعه در صنعت رشد اقتصادی و اجتماعی را درپی دارد، از این رو صنعت مسکن سازی دربرگیرنده بخش اعظمی از درآمدهای خانوار است و بخش مهمی از حجم نقدینگی کشور به این بخش سرازیر می‌شود لذا هرگونه توسعه و تحول در این صنعت، بخش‌های اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

معاون استاندار مازندران بازار پول، ارز، تورم، تحولات جمعیتی، توسعه اجتماعی، بازار و دولت را اثرگذار در صنعت مسکن برشمرد و گفت: در گذشته مازندران با قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی، دریایی، بستر جلگه، کوهستان از طبیعت نهایت تاثیرپذیری را از آن داشته است.

وی گفت: صنعت مسکن در مازندران دارای معماری طبیعت گرا بود و مسکن مازندران در گذشته دارای بافت پراکنده بود و شرافیت در آن رعایت می‌شد.

علیخانی افزود: معجزه معماری استان مازندران به گونه‌ای بود که نه تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زد بلکه در هماهنگی کامل با طبیعت و محیط زیست قرار داشت و نیازهای روحی وجسمی جامعه را تأمین می‌کرد.

وی ادامه داد: عناصر ساختمان سازی به گونه‌ای بود که ضایعات ساختمان مشکلی را برای طبیعت ایجاد نمی‌کرد اما توسعه و ساختمان سازی در استان مقابل طبیعت و محیط زیست قرار گرفته است و مواهب ارزشمند را تحت تأثیرات نامطلوب قرار داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با تاکید براینکه مازندران دارای مشخصه خاصی از جمله کمبود زمین است، گفت: برخورداری از فرصت طلایی و بی نظیر شامل ۷۵ درصدی اراضی حاصلخیز، اهمیت محیط زیست و بحران خیزبودن جزو محدودیت‌های استان در حوزه مسکن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تقاضای در حوزه مسکن گفت: قرار است در قالب نهضت ملی مسکن ۱۵۸ هزار واحد مسکن در استان تولید شود و علاوه براین باید به انبوه سازی، شهرک مسکونی و صنعت ساخت وساز سبز در استان توجه شود.

وی سبک سازی و تولید مسکن و ارزان را از جمله راهبردها در استان برشمرد و رعایت مقررات ملی مسکن را در ساخت وسازها الزامی دانست و گفت: حادثه متروپل درس عبرتی برای ما است از این رو توجه به اصول ایمنی در ساخت وسازها ضروری است.

کد خبر 5499623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha